Thursday, May 31, 2007

... تاني يوم امتحان

عارفين المثل اللي بيقول اللي اتلسع من الشوربة ينفخ في الزبادي هو انا ده بعد أول يوم امتحان والموقف الجميل اللي الدكتور( الله يسامحه )عملوا فينا قررت أني في الماده دي هذاكر المنهج كله وبصراحة المرادي الماده كانت سهلة وصغيوره خالص تتلخص في 6 اسئله فقدرت اخلصها كلها انما لو كانت غير كده مكنتش خلصتها طبعا عشان الامانه سبت جزئيه صغيره... ورغم اني كنت متفائله جدا بس أول ما بدأت مذاكرة حسيت اني مش متفائله اطلاقا لأني أول مرة اشوف الكلام اللي مكتوب في الكتاب ده (سبحان الله .. بنت مجتهده جدا ) و
لسبب كمان ان الجزء التجريبي من الكتاب كان المفروض نسلمة للدكتور بس انا للاسف مسلمتوش وده لظروف خارجه عن ارادتي مع اني كنت مستعده تماما اني اسلمه بس نعمل ايه بقة
(لازم عفريت يطلعلنا في كل حاجه كده) وده السبب اللي كان مخليني مش متفائله وحاسه اني مهما حليت في الماده دي فانا ساقطه فيها( مش لو حليت اصلا ) ده بالاضافه الى عدم المذاكرة ... فضلت اذاكر فيها طول الليل لحد ما بدأت افقد اعصابي وعندي شعور اكيد اني مش هلحق اخلص قبل الامتحان
لكن الحمدلله الامتحان كان الساعه 9 وانا خلصت مذاكرة الساعه7
(ده انجااااااز) .... مفيش نوم ولا حتى 10 دقايق لأني لو كنت نمت مكنتش رحت الامتحان وكان هيبقة لا حل ولا حضور من اصله (لامشيها من غير نوم احسن ) ... رحت الجامعه قابلت اصحابي لاقيت حالتهم زي حالتي صاحيين من قبلها بيوم وكلنا مش شافين قدامنا ... دخلنا الامتحان واحنا على حالتنا دي محدش عارف هو مين وليه اساسا !!! استلمت كراسة الاجابة وكتبت اسمي ورقم جلوسي وكنت خلاص قربت انام لولا اني سمعت صوت المراقب وفوقني وهو بيقول (ورق الاسئله جه كل واحد راسه في ورقته واللي هيبص قدامة هخبطه محضر غش ) قلت في نفسي بداية مبشرة بالامل !! كفايه على راسي الخبط اللي فيها مش ناقصه خبط محضر غش... ربنا يستر فوقي بقة عشان الامتحان جه
واستلمت ورقة الاسئلة ابص فيها عشان اقرأ الاسئلة لاقيت الامتحان 3 اسئله واختار منهم 2 وأول سؤال عيني وقعت عليه كان السؤال التاني ... عمركو شفتوا حد يقرأ السؤال التاني قبل ما يقرأ السؤال الاول اهو انا بقه قريته ولا قيته هو هو الجزئيه الصغيرة اللي انا سبتها
(خير) فأكيد طبعا هحل السؤال الأول والتالت بس يارب ميكونش الدكتور ساب المنهج كله وجاب الامتحان كله في الجزئيه اللي انا مذكرتهاش دي (اصل انا عارفه النحس) ..بصيت في السؤالين التانين لاقيتهم الحمدلله كويسين ويتحلوا ... بدأت بالسؤال التالت وكان سهل وبسيط خالص الحمدلله لأنه كان من اول جزئية في المنهج وتم حل السؤال على خير الحمدلله نيجي للسؤال الأول واللي كان متكون من جزئين .. جميل... اناعارفه الجزء الاول وفكراه كويس اوي وعارفه الجزء التاني بس مش فكراه .. احل الجزء الأول وبعدين أعصر مخي في الجزء التاني برحتي بقة وحصل اني خلصت الاول وجه دور التاني .. يامخي افتكر.. ابدااااااااا ... هجبلك شيكولاتايايا لما نطلع.. ابدااااااااا .. طيب صدقني هننام لما نخلص بس افتكر عشان نخلص .... وده قفلت معاه انه مش هيفتكر يعني مش هيفتكر طيب اعمل اييييييييه ؟ بصراحة استعنت بزميل و سألت زميلي اللي كان قاعد جمبي (معندوش حجه المراقب انا مبصتش قدامي انا بصيت جمبي ) هو قالي اول حاجه وكأن مخي كان مستني الكلمة دي ويكمل هو كلام شكرت زميلي وقلتله خلاص اني افتكرت( مستغنيه عن خدماته يعني بس قلتها بزوق)
والحمدلله خلصت امتحان على خير ... وعوض الامتحان اللي فات بس يارب الدكتور ميدققش في حكاية الكتب دي قولوا يارب
... بس انا متفائله خير للي الامتحان الجاي ان شاء الله
-------------------------------
تحديث
دي اخر مرة هكتب فيها عن الامتحانات عشان المواد الجاية للأسف متسمتحملش اني اقعد على النت كتير ... ادعولي

14 comments:

سندباد said...

تخيلي انك رجعتيني حوالي 12 سنة لورا يوم اخر امتحان ليا في سنة رابعة في الكلية يااااااااه ايام علي العموم ربنا يوفقك
تحياتي وبالتوفيق

مصطفى حسان said...

فكرتيني ببحث رمزي


يا بنتي انا كل امتحاناتي كده يعني طول السنه لا مذاكرة ولا محاضرات ولا كلام فارغ من ده وبكون أول مره افتح الكتاب ليلة الامتحان الحمد لله ربنا بيسترها .. بس انا خايف مايسترهاش بعد كده اضيع انا على طول


يللا ربنا يوفقك ويوفقنا

وبعدين ايه سلسة الامتحانات اللي انتي عاملاها دي .. أحسن اعملي كتاب سميه ( أنا والإمتحانات ) أو ( مغامراتي مع الكائن الغريب المسمى امتحان )

šσяšαяαα said...

هو انتى كل ماتخلصى امتحان هتحكى عملتى ايه.. روحى يابنتى راجعى للامتحان اللى بعده وبعدين ابقى اعملى مدونة مخصوص ليومياتك فى الامتحانات

وبمناسبة النسيان

لما تاخدى ورقه الاسئلة تقريها كلها الاول عالسريع
بعدين اكتبى على خفيف كدا النقط الرئيسيه اللى تعرفيها للاجابات بتاعت كل سؤال عشان لما توصلى للسؤال تلاقى النقط اللى هتفكرك بالاجابة

كمان النقط دى هتساعدك لو فى اسئله اختيارى لانك هتحددى منها هتختارى اى سؤال

وكل دا مش هياخد منك وقت كتير بإذن الله وكمان ابقى علمى على كل سؤال جاوبتى عليه عشان متنسيش حاجه

وربنا معاكى وتخلصى على خير

وبمناسبة مذاكرة المواصلات
هو انا لولاها كنت عبرت الاربع سنين وانتصرت:D

ياللا عقبالك انتى كمان

سلااااااام

Anonymous said...

ربنا معاكي ياجميله و انشاء الله تعملي كويس في الامتحانات طمنيني عليكي دايما
انا عارفه ايام الامتحانات دي قلق و ووجه دماغ بس يالا عشان تخلصي بأه و تفوقي
جوود لاك ياجميله و انشاء الله الامتحانات تيجي معقوله و تعرفي تحلي كل اسئلتها امين يارب
تحياتي ليكي

ياسر سليم said...

نتشرف بدعوة سيادتكم والأسرة الكريمة لحضور إفتتاح المدونة الصاعدة بإذن الله .. كلماتى .. والعاقبة عندكم فى المسرات ..
حضروكم يسرنا ..
ودخانكم يضرنا ..

Anonymous said...

اولا الحمدلله انك حليتى كويس وعوضتى الماده اللى فاتت
ثانيا هنفتقدك كتير لحد ماترجعى للكتابه ولينا مره تانيه بس احنا مسمحينك وعزرينك عشان الامتحانات وبندعيلك بالنجاح والتوفيق انتى وكل اللى بيمتحنوا ربنا معاكى ياقمر

مصطفى حسان said...

أنا نسيت أقول لك حاجه مهمة جداً


ملحووووووظة : لن يلتفت إلى الإجابات الزائدة

LOJAIN said...

فكرتينى بامتحاناتى ليييييييييه
طيب علم النفس وتالفى فيه
انما برمجة ازاااااى
ازززااااااااى


خصوصا بقى
لما ييجى لك امتحان 5 ورقات اسئلة
كنت فاكراها ورقة الاجابة الى جاية
بس هو ورقهاابيص ليه كده
ايه ده هو مكتوب فيها ليه
لما عرفتان كل ده اسئلة و برامج
طلعت منى صرخة حب البقاء بتلقائية

هى الكلية دى ورقها كتير كده ليه

لنا الله

Regards:
lojain :)

bastokka طهقانة said...

ناجحة ان شاء الله

david santos said...

Alive the people of Palestine, against the fascism of Israel and the terrorism of the North America

Peace for Palestine

أخف دم said...

ربنا معاك فى امتحاناتك يا جميل وترجعيلنا بالسلامة .. أنا جيت أسجل حضور وانصراف أهوه عشان بتقولى انى باغيب عنك .. أنا ماقدرش يا جميل
ربنا معاك ويوفقك

ذو النون المصري said...

الحمد لله احنا انتهينا من مواويل الامتحانات دي من زمن طويل
شدي حيلك
تحياتي

Masry said...

فكرتيني باذي مضي
ربنا يوفقك

هيما said...

ربنا معاكي في باقي الامتحانات
وعلي فكرة انا مرت بالموقف ده السنةدي بس المشكلة ان الجزئية الصغيرة جابها الدكتور في السوال الاول والتاني بس بطريقة مختلفة