Tuesday, May 1, 2007

تاج

اول تاج يوصلني
ووصلني من
وينكي
وواضح ان اول تاج هيبقة في فضايح الطفولة والمدرسة
بس هنعمل ايه بقة نجاوب وامرنا لله
احم احم ...... نبتدي

هل كنت طالب شاطر فى المدرسة ؟
من اولى ابتدائي لحد خامسه ابتدائي فأنا كنت متفوققه جدااااااا وعلى طول بحتل المراكز الاولى على مدرستي
وده لسبب بسيط اني كنت برة مصر وكانت الدراسة سهلة وبسيطة
وصلت لحد اولى اعدادي وجيت مصر وكانت الصدمة الكبرى وهي ان المناهج معقده ومكلكلعه ومتتفهمش وماشاء الله المدرسين بيقومو بالواجب وزياده في كلكلعة المناهج اكتر
وبدأت دوامة الدروس الخصوصية ومش أي دروس لا عند مدرسين المدرسة عشان درجات اعمال السنة اللي كانت بتروح لو ماخدتش درس خصوصي عند المدرس الفلاني وعدت 3 سنين الاعدادي بالشكل ده وكنت تقريبا كده اعتبر من المتفوقين ...... على حد ما كانوا بيقولوا يعني
في ثانوي بقة الدنيا باظت خالص وخرجت بره دايرة المتفوقين


أحب مادة , أكره مادة ؟
وانا في ابتدائي كنت بصراحة بحب كل المواد ومبفضلش اي ماده على التانية كنت بمعنى اصح بحب المذاكرة وخاصة كمان المواد الدينية
وفي اعدادي كنت بحب مادة العلوم اوي بس كنت بكره العربي جدا
في ثانوي بقة كنت بحب الكيمياء جدا بس للاسف الكيمياء دايما غدارة وجبت فيها درجة وحشة فحولت ادبي زي الشطورة كده وكنت بكرة التاريخ موووت وبعشق علم النفس
ولما وصلت الكلية محبتش ولا ماده


كنت عايزة تطلعي ايه وانتي صغيرة؟
حاجات كتير
كنت كل ما بعدي مرحلة بيبقة حلمي مختلف
وانا صغيرة زي كل الاطفال وحلمهم انهم يطلعوا دكاترة فانا كمان كنت بحلم اني ابقة دكتورة
ولما وصلت لاعدادي كان نفسي اوي ادخل كلية علوم قسم كيمياء
وفضلت عندي امل كبير لحد ماوصلت ثانوي ودخلت علمي مخصوص عشان ادخل كلية علوم بس للاسف كانت الصدمة في المجموع الجميل .... مش لازم نقول بلاش فضايح اكتر من كده ..... فحولت ادبي ومن صدمتي في المجموع الجميل بتاع سنة تانية قررت اني هدخل كلية تربية موسيقية وده لاني بحب الموسيقى جدا وكمان لاني بعزف على الة الكمان
وبعدين جبت مجموع كويس اوي في سنة تالته وده غير اتجاهي 180 درجة وخلاني اقرر اني ادخل اداب علم نفس لاني بحب علم النفس جدا وكانت اول رغبة عندي والحمدلله جاتلي ودخلت اداب علم نفس
رغيت كتير اوي معلش بقة استحملوني
امرر التاج الى
ممممممممممممم

9 comments:

نورهان مفيد said...

شكرااا
ع التاج ياجميلة ومتتاخرش عليا تاني
وتاجك جميل واجاباتك اجمل

Anonymous said...

هههههههههههههههههههه
ايوه كده
اظهر وبان وعليك الأمان
لو خدتى بالك هانلاقى ان معظم التفوق كان بره مصر
كلنا متفقين على كده
متهيألى احنا نلم اجابات التاج دى ونرميها فى عين اتخن تخين فى وزارة التربيه والتعيلم
منوره بالتاج
على فكره انا عامله حفله بكره على مدونتى الساعه خمسه العصر ياريت تبقى تيجى

šσяšαяαα said...

طيب انا اعمل ايه بس
احسن حاجه اعتزل التدوين
مش عارفه انا التاج دا ورايا ورايا
الرحمه ياربى...عاااااااااا
صبرك عليا شويتين تلاته كدا لما افوقله
ياللا ياقمورتى...مردودالك

ضـوء الـقـمر said...

نورهان
العفو بس على ايه دا اقل واجب :p

----------------------
وينكي
هههههههههههههههههه
تصدقي فعلا
اعتقد يعني ان اي بلد غير مصر مهما اكنت ايه انشاالله واق واق نظامها في التعليم احسن بكتيييييييير
مش عارفه بقة هنا في مصر ده نظام تعليم ولا تعقيد ولا ايه بالظبت
اهم حاجة تهمني في الموضوع ده ان خلصت ثانوية عامه على خير والحمدلله ومجاليش شلل رعاش ولا رباعي لانها فعلا اكثر المراحل تعقيدا في نظام التعليم المصري
انا لو هتكلم عن التعليم المصري عوزله بوست بحاله
رغايه انا مش كده

------------------------

صرصارتي
لا لا ميرضينيش تعتزلي التدوين بسبب التاج بتاعي
ومتعمليش حاجة اصلا ولا تتعبي نفسك الحكاية ابسط مما تتخيلي
كل اللي عليكي بس هو الاجابة على اسئلة التاج :p
شوفتي الموضوع بسيط ازاي :p

gohayna said...

كل تاج وانتي طيبه

جميل التاج وجميله اجابتك عليه

وبعدين انا معلرفش ان فيه حفله
مش تقولي علشان اجي اكل الجاتو واشرب الساقع

تحياتي يا احلي قمر

Anonymous said...

hi ya do2
bloogek 7elw awy w lazez w ra2e2 zayk blzbt
nice to meet u w yarab tkony fakrany :)
some one

أحمــــــــدبــــــــــلال said...

التاج جالى من وينكى ياختى

هو انتم كده ماتصدقوا تجيلكم مصيبة و ترموها على الباقيين

حزيــــــــــــــــــن said...

هههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه
هههههههههههههههههههههههههه
ابقى زورينى

BaSsMa said...

فضايحك كثير يابنتي
:p
عموما لو زرتيني حتلاقي تدبيسة جديدة
ياريت تبقي تجاوبي عليها
:)

باسمه